Większość budów, które są prowadzone na terenie naszego kraju nie może obejść się bez betony, jak i kruszywa. Jednak zanim materiały te zostaną użyte na budowie muszą do niej jakoś dotrzeć. Do ich transportu potrzebne są specjalne maszyny.
Transport ciężarowy materiałów na budowę
Każdy materiał potrzebny do budowy, musi się na jej teren jakoś dostać. Zależnie od rodzaju materiału, jak i jego gabarytów, wykorzystuje się różny sprzęt. Najczęściej materiały na teren budowy są przewożone przy pomocy takiej usługi jak transport ciężarowy. W Gdańsku istnieje firma, która zajmuje się tego typu przewozami. Jeśli chodzi o transport ciężarowy, to bardzo często w taki sposób jest transportowany:
- beton workowany,
- cegły,
- pustaki,
- autoklawizowany beton komórkowy,
- cement.
Jeśli chodzi o transport ciężkich elementów, jak na przykład płyty prefabrykowane, to bardzo często korzysta się z transportu HDS. W Olsztynie znajduje się firma, wynajmująca pojazdy z ramieniem hydraulicznym HDS. Dzięki ramieniowi HDS, nie jest potrzebny żadne dźwig do załadunku oraz rozładunku transportowanego materiału. Podczas transportu materiałów wielkogabarytowych ważne jest także, aby odpowiednio je zabezpieczyć przed przemieszczaniem się podczas ich przewożenia. Źle zabezpieczony materiał może stanowić zagrożenia zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Jeśli chodzi o transport materiałów małych lub niewielkich to czasem do ich transportu wystarczy zwykły dostawczak.
Jak transportować żwir na teren budowy?
Podczas wykonywania wielu prac budowlanych potrzebny jest żwir. To z niego wykonuje się podsypki, a także jest on składnikiem mieszanki betonowej. Dlatego bardzo ważny jest także transport żwiru na teren budowy. Wiele składowisk żwiru oferuje także jego transport. Żwir, jako materiał sypki najczęściej jest przewożony samochodami samowyładowczymi, czyli tak zwanymi wywrotkami. Jest to najlepszy rodzaj transportu dla wszystkich materiałów sypkich, nie tylko żwiru. |Poza tym ruchoma naczepa takiego samochodu umożliwia jego łatwy rozładunek, już po przywiezieniu na miejsce. Żwir na samochodzie samowyładowczym powinien być tak załadowany, że podczas jego transportu mamy pewność, że nic się nam nie rozsypie. Zależnie od ilości transportowanego żwiru, wywrotka może mieć różne rozmiary. Żwir, który jest wykorzystywany podczas budowy może mieć różne średnice, które się mieszczą w przedziale od zera do trzydziestu dwóch milimetrów. Bardzo często żwir jest podzielony na grupy, w których można spotkać żwir o średnicy około różnej od siebie o cztery milimetry. Dlatego możemy zamawiać na budowę żwir o wielkości ziaren, jaki nas interesuje.
Czym jest tak naprawdę beton towarowy?
Beton jest to mieszanina spoiny, kruszywa oraz wody. Beton jest najbardziej popularnym materiałem budowlanym. Beton towarowy jest to mieszanka betonowa, która jest dostarczana na teren budowy ze specjalnej firmy przemysłowej, zajmująca się wykonywaniem takowej mieszanki. Jeśli jednak zagłębimy się w normę betonową, to dowiemy się, że cechy betonu towarowego nosi także beton produkowany na terenie budowy przez wykonawce oraz beton wykonywany na placu budowy, jednak nie przez wykonawcę. Podczas zamawiania betonu towarowego, warto jest producentowi podać takie cechy betonu jak:
- klasa ekspozycji,
- konsystencja,
- klasa wytrzymałości,
- przeznaczenie,
- maksymalne uziarnienie.
Na to jaka mieszanka zostanie wyprodukowana wpływa wiele cech, producenci takowych betonów towarowych, podczas sporządzania receptury danej mieszanki obliczają:
- współczynnik c/w,
- ilość cementu,
- rodzaj cementu,
- rodzaj kruszywa,
- maksymalne uziarnienie,
- rodzaj i ilość domieszek.
Tekst został napisany przy pomocy:
- Towalski-transport24.com – firma oferująca transport ciężarowy
- Muratordom.pl – portal związany z budowaniem oraz z remontami
- Madax.net.pl – producent prefabrykatów budowlanych
Podsumowanie tematu:
Transport wszelkich materiałów na budowę jest bardzo ważny. Bo gdy by nie on, to jak by dane materiały i elementy miały tam dotrzeć? To z jakiego rodzaju transportu skorzystamy zależy przede wszystkim od rodzaju przewożonych materiałów.