Ciąża jest pięknym i niezwykłym okresem w życiu każdej kobiety, jednak chwile euforii przeplatane są momentami niepokoju związanego z tym co nieznane. Przyszłe mamy, a zwłaszcza młode kobiety, często mają wiele wątpliwości, a brak wiedzy i doświadczenia sprawia, że strach przed porodem i opieką nad nowo narodzonym dzieckiem wzrasta. Wszystko to sprawia, że szkoły rodzenia funkcjonujące w Polsce spotykają się z bardzo dużym zainteresowaniem kobiet w ciąży.
Szkoła rodzenia – w czym pomaga?
Wiele kobiet w ciąży zastanawia się czy warto wybrać się na kurs w szkole rodzenia, gdyż nie do końca wiedzą co daje im taki kurs i na czym on dokładnie miałby polegać. Dlatego warto się tym tematem zainteresować. Na początek istotne jest to, że szkoła rodzenia ma najwięcej do zaoferowania kobietom czy parom, które na kurs zapisują się w 25-27 tygodniu ciąży. Fakt ten wynika z natury technicznej, w tym okresie kobieta nie jest jeszcze zmęczona i nie odczuwa tak mocno skutków ciąży, a stosunkowo małych rozmiarów brzuch pozwala na swobodne wykonywanie ćwiczeń. Czego można nauczyć się w szkole rodzenia? Wymienić tu można takie rzeczy jak:
- umiejętność relaksowania się
- uelastycznianie mięśni dna miednicy
- ćwiczenie mięśni Kegla
- sposoby na ból porodowy (ćwiczenia, sposób oddychania)
- podstawowe informacje jak opiekować się nowo narodzonym dzieckiem
Głowna zaletą szkół rodzenia jest jednak wykwalifikowany personel w nich pracujący, który przekaże nie tylko konkretną wiedzę, ale także w razie potrzeby odpowie na wszystkie pytania przyszłej mamy, a także rozwieje jej wątpliwości. Co ciekawe, tym co przekonuje wiele par do uczestnictwa w takich kursach nie jest wcale możliwość zdobycia odpowiedniej wiedzy, co raczej możliwość przebywania z innymi osobami, które znajdują się w takiej samej sytuacji, co za tym idzie szkoły rodzenia pełnią również funkcję czegoś w rodzaju grupy wsparcia. Jednak dobra szkoła nie tylko przygotowuje do porodu, ale także i do rodzicielstwa i to w wielowymiarowym aspekcie.
Wybór szkoły rodzenia a jej działania marketingowe – roll up, wizytówki
Jako, że zainteresowanie ofertą szkół rodzenie w Polsce zdecydowanie wzrosło na przestrzeni ostatnich lat, to i pojawiło się zdecydowanie więcej placówek działających w tej branży, w tym zarówno publicznych jak i prywatnych, a co za tym idzie wybranie odpowiedniej szkoły rodzenia stało się niemałym problemem dla przyszłej mamy. Placówki tego typu również zdają sobie sprawę z tego jaka jest konkurencja i by zachęcić do udziału w swoich zajęciach stosują szereg działań marketingowych. Jeśli chodzi o działania reklamowe to są one zwykle dość typowe. Przede wszystkim jest to reklama z wykorzystaniem rollupów rozmieszczanych na hallach przychodni ginekologicznych, czyli tam gdzie mają duże szanse na dotarcie do osób z docelowej grupy. Co ciekawe, jeśli chodzi o szkoły rodzenia, jednym z lepiej sprawdzających się rozwiązań marketingowych są wizytówki. Fakt ten wynika z tego, że skoro od osoby zaufanej jak siostra czy przyjaciółka dostajemy wizytówkę takiej szkoły, to zwykle wiele się nie zastanawiamy i wybieramy właśnie tę jedną, warto jednak pamiętać, że to, że naszej koleżance dana placówka odpowiadała nie oznacza, że i nasze oczekiwania będzie spełniać. Na co zatem warto zwrócić uwagę wybierając szkołę rodzenia? Sprawdźmy jaka jest dopuszczalna wielkość grup – lepsze są te mniejsze, panuje w nich lepsza atmosfera. Warto także zorientować się jaki jest program odbywającego się w danej szkole kursu oraz jacy pracują w niej wykładowcy. Dobrze także zorientować się ile dany kurs kosztuje, jakie są terminy zajęć i lokalizacja samej placówki, a przede wszystkim warto zapoznać się z opiniami byłych kursantów na temat szkoły rodzenia, do której oni uczęszczali.
Źródła:
- Poland Media – poznańska agencja reklamowa produkująca roll upy i bannery
- Navi Concept – łódzka drukarnia specjalizująca się w druku cyfrowym
- Przychodnia Malinowa – łódzka szkoła rodzenia
- EDziecko – serwis dla rodziców i kobiet w ciąży
Podsumowując:
Szkoły rodzenia stały się całkiem popularne w Polsce, fakt ten sprawił, że i ich ilość zdecydowanie się zwiększyła, co często nastręcza pewnych trudności osobom zainteresowanym kursem. Często oni nie wiedzą którą placówkę wybrać, tym bardziej, że większość prowadzi bardzo aktywnie działania marketingowe, które wabią potencjalnych kursantów i nie wiadomo, której szkole wierzyć, stąd też należy wszystko dokładnie sprawdzić.